Fără mașini! Madrid: sfârșitul unei epoci?

O decizie anunțată acum câteva zile de administrația locală din Madrid a făcut rapid înconjurul lumii: din noiembrie anul acesta accesul mașinilor în centrul capitalei Spaniei va fi interzis.

1024px-Gran_Vía_(Madrid)_25
Gran Via (Madrid) va deveni pietonală în 3 ani

Măsura nu este una surprinzătoare, având în vedere tendințele de mobilitate urbană din ultimii ani, generate de orașele europene și care par să schițeze tot mai clar drumul pe care mergem: orașe fără mașini, cu mai mult transport public, cu bicicliști și pietoni.

Planul administrației madrilene este clar: din noiembrie doar mașinile celor care locuiesc în zona centrală, taxiurile, transportul public și mașinile de aprovizionare cu emisii zero vor mai putea intra în zona centrală, care cuprinde pe lângă străduțele înguste și total nepotrivite pentru traficul auto și mari bulevarde cum este Gran Via. După două luni de probă, din ianuarie 2019 vor fi introduse bariere și camere video, iar din februarie anul viitor, cei care încalcă interdicția vor fi amendați cu 90 de euro.

Madrid a pornit pe acest drum, încă din 2005, când Las Letras a devenit zonă cu trafic auto restricționat. De atunci, s-au întețit măsurile administrației de descurajare a utilizării mașinii. Măsura actuală ar putea fi catalogată de cârcotași ca fiind una curajoasă, în condițiile în care alegerile locale sunt programate pentru mai 2019, adică la puține luni după introducerea restricției.

viena
Viena, Mariahilffer Strasse, înainte și după transformarea în shared space

Exemplul capitalei Spaniei e departe de a fi singular: Oslo a anunțat că 2019 este anul când traficul auto va fi scos din zona centrală de circa 1,3 km pătrați, după ce vor fi fost amenajați 60 km de piste pentru biciclete, Viena se laudă cu cea mai întinsă zonă shared space din Europa, de 1,6 km pe Mariahilfer Strasse, Paris și Londra introduc anual măsuri de descurajare a utilizării mașinii, iar Copenhaga, Munchen și Bruxelles sunt top 3 orașe europene cu cele mai extinse zone cu traficul auto interzis. Exemplele sunt departe de a fi epuizate și pentru simplul motiv că aceste orașe nu sunt excepții, ci fac regula în domeniul mobilității urbane.

 

Surse foto:

Gran Via, Wikipedia

Viena, https://thecityateyelevel.com/2017/03/17/europes-longest-shared-space/

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s